Tygodniki

63Nazwa „tygodnik” nie jest w żadnym stopniu zwodnicza. Mówiąc najprościej, to po prostu pismo ukazujące się raz w tygodniu. Jego tematyka jest różnorodna, rzadko ogranicza się do jednej dziedziny. Najchętniej kupowane i najbardziej znane polskie tygodniki to pisma poruszające tematy społeczne, polityczne, ekonomiczne, zwykle poświęcające na swoich łamach również mniej lub więcej miejsca wydarzeniom kulturalnym. Przedmiotem prasowych publikacji są nie tylko sprawy dotyczące kraju, ale całego świata. Dzisiejszy tygodnik, aby trafić do jak największej grupy odbiorców, musi zgrabnie łączyć wiele dziedzin i tematów, aby każdy czytelnik znalazł w nim coś dla siebie. Wielu wydawców tygodników stosuje pewne chwyty marketingowe, mające na celu przywiązanie do siebie klientów. Jednym ze sposobów budowania takiej lojalności jest dołączanie do pisma różnych gadżetów, które często pojawiają się cyklicznie, a ich efektem ma być stworzenie jakiejś kolekcji. W Polsce najpopularniejsze tytuły na półce tygodników to głównie Newsweek, Wprost, Polityka, Przekrój i Tygodnik Powszechny. Newsweek to amerykański tygodnik o tematyce społeczno-politycznej, ukazujący się od lat 30 ubiegłego wieku. 70 lat po pierwszym wydaniu tego pisma w Stanach Zjednoczonych, ukazała się jego polska wersja. Newsweek Polska, bo w zasadzie tak brzmi jego pełna nazwa, tematycznie nie odbiega od swego amerykańskiego pierwowzoru. Przedmiotem jego zainteresowań również są głównie kwestie społeczno-polityczne, zarówno dotyczące Polski, jak i świata. Warto zwrócić uwagę, że wśród jego stałych rubryk równorzędne miejsce znajduje dział kultury, któremu poświęcone jest tyle samo miejsca, co biznesowi, społeczeństwu czy wydarzeniom z Polski i zagranicy. Redaktorem naczelnym Newsweek Polska od 2009 roku jest Wojciech Maziarski, dziś dziennikarz, a w przeszłości działacz opozycyjny. Wśród redaktorów tygodnika znajduje się kilka postaci znanych z telewizji, jak chociażby niegdysiejszy prezenter „Wiadomości”, Filip Łobodziński czy popularny za sprawą prowadzenia „Mam talent”, Szymon Hołownia. Pismo to dostępne jest dla czytelników nie tylko w wersji papierowej, ale też internetowej.

, , , , , , ,